A foszfor szerepe a vese működésében

Mi a foszfor szerepe?

A foszforra foszfát formájában a csontok, fogak felépítéséhez is szükségünk van. A testünkben található foszfor 85%-a a csontjainkban és a fogainkban található meg. A maradék 15% egyéb szerepet kap, ide tartozik például a testünk energiatermelésének elősegítése, a kiegyensúlyozott pH fenntartása, a genetikai anyagunk (DNS és RNS) kialakítása, valamint a vörösvértestek oxigénjének a szervezetbe juttatására. A foszforra szükség van a foszfolipidek (a zsírok fontos típusának) előállításához is, amelyek a sejtjeink membránjának szerkezetét alkotják, és kulcsszerepet játszanak az idegsejtjeink és agyunk megfelelő működésében.

Vesebetegségben miért kell megszorítani a foszformennyiséget?

A károsodott, csökkent működőképességű vesék már nem képesek a feleslegben elfogyasztott foszformennyiség kiválasztására, kiürítésére. A többlet foszfor így felhalmozódhat a szervezetben, a csontokban, ízületekben. Fájdalmat, a csontok törékenységének fokozódását, valamint bőrviszketést is okozhat.

Amennyiben a kezelőorvos úgy állapítja meg, hogy ez a vér foszforszintje magas, akkor a foszforszegény étrendet kell követni. Ez napi 600-800 milligrammot jelent, dializís esetén esetleg valamivel többet, mivel a dialízis segít megszabadítani a szervezetet a többlet foszfortól.

Miből ered és mit okoz a túl sok foszfor?

A túlzott foszforfelvétel a foszforban eleve gazdag élelmiszerek gyakori, nagy mennyiségű fogyasztása mellett az élelmiszeripar által előállított, feldolgozott termékekből is származhat (például ömlesztett sajtok, kólafélék, konzervek).

A dialízis, a gyógyszerek útján szedett foszfátkötők és a megfelelő diéta ellenére a dializált betegek többségének vérében magas a foszforszint. Ez amiatt jelent problémát, mert az egyik oki tényezője a csontképződés vese eredetű zavarának (a renális oszteodisztrófiának). Ennek a jellegzetes tünetei közé a csontelváltozások, csontfájdalmak, a kötőszövetekben, a tüdőben, az ízületekben, az érrendszerben, különösen a koszorúerekben bekövetkező meszesedések tartoznak.

Mire figyeljünk még?

Az étrenddel elfogyasztott foszfor mennyisége mellett a kalciumhoz viszonyított aránya is fontos szempont. Ideálisan a kalcium:foszfor arány 1:1. Ha az étrendünk közel azonos mennyiségben tartalmazza ezt a két ásványi anyagot, abban az esetben a foszfor segíti a kalciumnak a csontokba való beépülését, és csökkenti a vizelettel távozó kalcium mennyiséget. Ha a foszfor aránya jelentősen meghaladja a kalciumét, akkor a csontokból kalcium szabadul fel, ami idővel csontritkuláshoz vezethet. Emiatt is fontos az egyensúly fenntartása és az étrenddel elfogyasztott foszfortöbblet megelőzése.

A D-vitamin is különösen fontos abban, hogy segítse testünket a foszfor felszívódásában az élelmiszerekből, valamint, hogy a kalciummal együtt felépítse és megőrizze az erős csontokat és fogakat. Ehhez a K-vitamin is szükséges. Emiatt fontos mindezen mikroelemek megfelelő étrendi egyensúlyára törekedni az optimális csontnövekedés és egészségünk megőrzése érdekében.

Az étrend foszfortartalmát is célszerű táplálkozási naplóval nyomon követni, s az értékeket a kezelőorvossal, dietetikussal egyeztetni.

Schmidt Judit dietetikus, @Youteefool

Share This